![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Nee, dan is het ook niet nodig, toch? Jullie hebben net zoveel groepen als wij in onze hele kleuterbouw hebben!
|
|
|
||||
|
||||
|
Wij werken met 3 bouwen:
gr 1-2 onderbouw gr 3-4-5 middenbouw groep 6-7-8 bovenbouw Soms worden bouwen wel eens samengevoegd, of één klas sluit aan bij een andere bouw, bv, gr 3 bij gr 1-2 Er zijn dus drie bouwcoordinatoren, waarvan er nu één de middenmanagementopleiding aan het volgen is. Maandelijks is er een MT- overleg, waarbij dus de drie bouwcoordinatoren, de IB-er en de directeur aanwezig zijn. Daarin worden dingen besproken die dan ook in de bouw worden gebracht. In het volgende MT-overleg komen die punten dan weer kort even terug. VErder worden er in de bouw zaken besproken die bouwspecifiek zijn. Er wordt ook samen gekeken naar methodes, computerprogramma's, etc. Helaas worden er nog steeds te weinig kinderen besproken. Er wordt dus nog te weinig gebruik gemaakt van elkaars ervaring. Hier wil ik beslist nog iets mee gaan doen. Maar ja, niet alles kan tegelijk gebeuren. Het begint nu aardig op de rails te komen.
|
|||
|
|||
|
In mijn onderbouw heb ik 3 gr 3, 3 gr 2 en 3 gr 3, dus 9 groepen. Na de kerstvakantie worden 2 groepen 3 samengevoegd en krijgt die juf een instroom groep, dus dan 4 gr 1 en de gr. 3 vallen dan weg, zij gaan deelnemen aan de middenbouw.
De middenbouwcoordinator heeft 1 gr. 4 en 2 gr. 5. Oneerlijk verdeeld he. Het vervelende is dat we een combi gr 3/4 hebben en zij zit meestal bij mijn vergadering. Na de herfst krijgt deze bc er wel 2 gr. 3 bij. De bovenbouwcoordinator heeft 2 gr 6, 1 2 gr 7 en 2 gr 8 Kom dus weer het beste weg |
|
|
|||
|
|||
|
Hebben alle bouwcoordinatoren het heel erg druk, dat er hier niet meer gepost wordt?
Ik heb nog wel een leuke tip voor coordinatoren, "de coachingskalender". Een scheurkalender met iedere dag een leuke spreuk op de voorkant en op de achterkant een toelichting of stof tot nadenken. Een mooie spreuk vind ik toch wel: Laat succes nooit naar je hoofd stijgen en blunders niet naar je hart zakken Te verkrijgen in de boekhandel of bij www.managementboek.nl |
|
|
|||
|
|||
|
Hallo Eileen
Gisteren pas begonnen en gelijk een dag bouwco. Het was inderdaad een hectische drukke dag: alles moet weer op de rails gezet worden....en dat met dat mooie weer. Maar alla, vandaag en morgen mijn vrije dagen en do en vr voor de klas. Ik heb er zin in. Voor het eerst draaien we met gemengde kleutergroepen en willen meer "basisontwikkelen" Dus weer een nieuwe uitdaging! Lijkt me leuk die scheurka;ender, maar aangezien de euro's bij mij momenteel verdampen zet ik hem wel op mijn lijstje... groetjes Josje |
|
|
||||
|
||||
|
Die scheurkalender lijkt me echt iets voor mij
|
|||
|
|||
|
Hoe vaak hebben jullie onderbouwoverleg? Wij hadden vorig schooljaar één keer per week (vond ik zelf te vaak), dit schooljaar één keer per maand (vraag me af of dat genoeg is).
Het voorzitten van een vergadering vind ik erg lastig, vooral omdat er collega's zijn die niet zo besluitvaardig zijn en ik heb dan het idee dat ik een besluit erdoor druk. De respons is over het algemeen ook weinig tijdens een vergadering, lastig hoor! Dit is niet alleen tijdens een bouwoverleg, maar ook in de teamvergadering; het zijn altijd dezelfde mensen die de mond open hebben, de rest laat het maar over zich heen komen! Ervaren jullie dit ook en hoe gaan jullie hiermee om? |
|
|
|||
|
|||
|
Bij ons op school bestaat de zorgcommissie uit de directie, de ib-er en de twee bouwcoordinatoren. Belangrijke dingen die hier besproken worden en die ook voor het team belangrijk zijn worden bij ons in de bouwvergaderingen gemeld.
Verder hebben we als vaste punten de vorige notulen, zorgleerlingen en rondje in de groepen, en natuurlijk de rondvraag. De feesten/ commissies worden ook op de bouwvergadering besproken. En omdat wij vonden dat er voor groep 3 en 4 soms wel heel veel kleuterdingen besproken werden hebben we hier ook een apart systeem voor gemaakt. Wij hebben dus soms een bouw voor 1 tot en met 4, maar er zijn ook bouwvergaderingen voor 1 en 2 en voor 3 en 4. Alleen de leerkracht van groep 2/3 zou dan alles moeten volgen, maar zij kijkt wat er belangrijk is en wat minder belangrijk is en soms wordt zij ook even apart door de bouwcoordinator bijgepraat. Dit laatste hebben wij ook gedaan omdat we met OGO zijn gaan werken en hoewel heel veel dingen voor 1 tot en met 4 overeenkomen, zijn er toch ook duidelijk dingen die beter bij 1/2 passen of bij 3/4. Ik vind dit wel een fijn systeem. Voor en paar jaar terug hadden wij elke week, de ene keer op maandag en de andere week op donderdag teamvergadering met alle groepen. Dit systeem vind ik fijner. |
|
|
||||
|
||||
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Ik ben nog bezig met de opleiding, misschien komen die trucjes nog aan bod.
|