![]() |
|
|
||||
|
||||
|
Hi allemaal,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen over het volgende: wat doen jullie met oude groep twee kinderen? Dus kinderen die zo ongeveer tussen oktober en december 6 jaar worden? Bij ons bekijken we per geval of ze na 1,5 jaar kleuteren al naar groep 3 kunnen. Vaak is dit een erg lastige keuze. Dit jaar heb ik in mijn groep een stuk of 4, 5 kinderen die uiteindelijk niet naar groep drie gaan, maar al wel errug bijdehand zijn. Ik verwacht dus dat zij rond de kerst het wel gezien hebben in de kleutergroep. Ik wil hen dus extra uitdaging bieden. Maar hoe? We werken thematisch en volgens het OGO principe, we hebben 0/1/2 combinaties. Allemaal heel mooi, maar de individuele verschillen met het spelen in de hoeken worden op een gegeven moment (zo na de kerstvakantie/voorjaarsvakantie) best groot. En de oudsten gaan dan behoorlijk zooien omdat de uitdaging er een beetje uit is. Ze willen dan al echt graag leren lezen. Maarja, hoe pak je dat op, zonder dat je al te ver vooruit loopt op de groep 3 stof? Lastig, lastig.. Het is een probleem dat elk jaar wel terug komt. Dit jaar willen we eens gerichter beleid gaan voeren en evt. materialen aanschaffen voor deze groep oudste kleuters. Wie heeft tips, ideeën of hoe doen jullie dat? |
|
|
|||
|
|||
|
Eerlijk?
Jullie begrijpen blijkbaar OGO niet. Want juist OGO biedt alle instrumenten om kinderen relatief lang te laten kleuteren. Ooit gehoord van de zone van naaste ontwikkeling die door de leerkracht 'geopend' hoort te worden... De leerkracht bepaald het aanbod in aansluiting op de leef-en belevingswereld en de cognitie van leerlingen. Als kinderen zich vervelen, dan is het m.i. de schuld van de leerkracht.... Dus: laat je inspirereren door alle boeken die door ras-OGO-ers geschreven zijn. Kijk eens hoe uitdagend je hoeken zijn. Een heel jaar dezelfde poppenhoek en bouwhoek hebben de kinderen op een gegeven moment wel gezien. De lees-schrijfhoek is bij uitstek een hoek waar veel bij uit te dagen en verdiepen valt. De themaboeken voorlezen op CD, en de kinderen de CD-speler zelf laten bedienen door uitleg in de krig en picto's. Zo kunnen ze zelf naar boeken luisteren. Een casetterecorder met opname mogelijkheid ernaast en ze kunnen zichzelf opnemen als zij het boek voorlezen voor een andere luisteraar. Laat kinderen bouwwerken in de bouwhoek nauwkeurig natekenen, begeleid dat goed. Deze tekeningen gaan in een map en dienen als bouwvoorbeeld voor klasgenootjes. Laat ze zelf foto's maken van hun bouwwerk. Het zijn maar een paar ideetjes. Het is gewoon tijd om te reflecteren op wat jullie als leerkrachten aandragen, inbrengen, signaleren, begeleiden. Want er is een gat, dat is zeker. Gaten zijn echter te dichten, dat is het goede nieuws!
Non scholae, sed vitae discimus Laatst gewijzigd door Doornroosje : 21 augustus 2009 om 20:22. |
|
|
|||
|
|||
|
Toen de schoolinspecteur bij ons op schoolkwam vroeg hij waarom we zoveel kleuters lieten doubleren...? De oktober-december kinderen dien je namelijk als "zittenblijver" te administeren met alle formulieren/ handelingsplannen enz. erbij......... Die "ouderwetse" 1 oktober- regel is namelijk bij de invoering van de basisschool in 1985 al afgeschaft! Het gevolg is echter, dat in principe alle kinderen (t/m dec.) doorgaan naar gr.3 tenzij... (...zucht...!)
Als je dit "vertaald' naar jou groep zijn er 4 doublures, een behoorlijk aantal in een groep. Wat is hier dan de reden van als ze, zoals jij schrijft, wel errug bijdehand zijn???? Hadden ze niet met ondersteuning op bepaalde gebieden toch naar groep 3 gekund? Ook ben ik het helemaal met D'roosje eens: kleuters die zich "vervelen" is de oorzaak van de leerkracht. Dan is je aanbod niet voldoende. Ik ben deze week begonnen met mijn groep 2; er blijkt een kind in te zitten wat al kan lezen. Dat wordt volgende week voor hem al aangepaste opdrachten maken/zoeken. En een uitdaging voor mij dus; maar dat komt helemaal goed!
|
|||
|
|||
|
Zoek maar eens naar 'herfstkinderen' - zo heet die groep kinderen die tussen 1 okt en 1 jan vallen. Je bent niet de enige die met dit 'probleem' zitten. Heel veel scholen zijn op dit moment hiermee bezig. Er zijn dan ook overal cursussen en artikelen over te vinden.