![]() |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
|
|
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|
|||
|
|||
|
Veel leerkrachten krijgen het al benauwd als ze eraan denken...seksuele voorlichting geven.
Je komt immers niet meer zoals vroeger weg met een educatief filmpje en een pure biologische benadering. Praten over gevoelens, over respect, over gevoel van eigenwaarde, het hoort er allemaal bij. Op sommige scholen zal je het "Loverboys" fenomeen moeten behandelen, op anderen zul je de nadruk moeten leggen op het feit dat orale seks óók seks is, en niet hetzelfde als je fiets uitlenen... Hoe gaan we het dit jaar doen? Onze (aankomende) puberleerlingen zelfbewust maken, kritisch maar niet bang, vrij maar niet promiscue en vooral respectvol naar anderen én zichzelf? Ik ben benieuwd hoe jij gaat aansluiten op hun leef-en belevingswereld als het gaat om het veranderende lichaam, de hormonen, de nieuwe gevoelens, de afkeer of bewondering voor al die veranderingen... ![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Ik vind dit zelf altijd een leuk onderwerp om te bespreken.
Het belangrijkst is volgens mij het zelfbeeld van de leerlingen; daar werk je de hele schooltijd aan en daar moeten ze het van hebben als het gaat om: ik maak duidelijk wat ik niet wil, ik hoef niets te doen of ondergaan aan mijn lijf zonder dat ik het wil, ik ben de moeite waard, etc. Tevens vind ik dit het moeilijkst. Concrete zaken rond sexualiteit bespreek ik het liefst wanneer ze 'toevallig' voorbijkomen. Daarbij heb ik moeite met de policy van mijn huidige school om de ouders tegemoet te komen in hun wens dat allerlei zaken niet expliciet besproken worden.
|
|||
|
|||
|
Daar heb ik dus echt moeite mee, dat ouders in deze een belangrijke, grote stem hebben.
Want wie moeten méér gaan voorlichten als er weer een groepsverkrachting is geweest, of een meisje slachtoffer is geworden van een loverboy? Wanneer een meisje zwanger raakt of een jongen een soa heeft opgelopen? Juist! Den haag, de media en alle ouders van Nederland roepen dan dat het onderwijs zijn verantwoordelijkheid in deze moet nemen... Maar dat kan niet als individuen, in dit geval ouders, mee gaan bepalen. We vinden dat kinderen de breuken aangeboden moeten krijgen, én geholpen moeten worden als ze door een bepaalde reden moeite hebben met die breuken. Geen ouder die zegt: "Dat laat maar zitten, voor mijn kind geen breuken". En iedere leerkracht zou de ouder die dat wel zegt vriendelijk doch beslist uitleggen dat het zich onttrekken aan de breuken geen optie is. Maar als het over sex gaat, mogen ouders ons de wet voorschrijven. terwijl ons in de kerndoelen wel wordt opgelegd dat we ook in deze onze verantwoordelijkheid nemen.... |
|
|
|||
|
|||
|
Ik ben het helemaal met je eens.
|
|||
|
|||
|
Ik ben het er ook mee eens: jammer dat er niet genoeg aan gedaan wordt. Is het trouwens (wettelijk gezien) wel terecht dat ouders zo'n grote stem krijgen? De voorlichting hoort toch gewoon bij de lesstof (natuuronderwijs, biologie, mijn lijf en ik of hoe je het dan ook wilt noemen)? Door deze generatie onvoldoende bagage mee te geven op dit gebied verleg je het probleem alleen. Want als deze jongeren straks ouders zijn zullen zij het ook weer nergens voor nodig vinden omdat ze niet weten dat het er gewoon bij hoort...
Op de islamitische school van mijn zoon hebben ze het probleem van de klagende ouders en het te hoge giebel en gêne-gehalte waardoor bepaalde vragen niet boven tafel kwamen weten te omzeilen door tijdens de lessen de groepen op te delen: de jongens kregen het van de meester en de meisjes van de juf. Verder werden het 'lessen pubertijd en alles wat daarbij hoort' genoemd in plaats van sexuele voorlichting of opvoeding en zijn er dus geen klachten gekomen. Sterker nog: de ouders waren erg tevreden. Maar ik denk ook dat het uitmaakte dat er van de school uit een houding (naar de ouders toe) was van dit gaan we doen en zo gaan we dat vormgeven en niet van hoe zouden jullie het vinden dat...
|
|||
|
|||
|
Ik ben niet voor gescheiden sexuele voorlichting. Ik vind het persoonlijk erg belangrijk dat jongens en meisjes weten wat er in het lijf van de ander omgaat, en leren van elkaars emoties, gevoelens, veranderingen en overenkomsten. (ze belanden straks immers wel bij elkaar in bed!)
Op een islamistiche school heb je de handicap van een meer gescheiden man-vrouwcultuur, vermoed ik. Ik zou wel streven naar uiteindelijk een samengaan van de twee sexen in één groep om te praten. Dus -als het echt moet- eerst gescheiden, met als doel er makkelijker sámen over te praten.
|
|||
|
|||
|
Ik denk niet dat het de 'handicap' van een gescheiden man-vrouw cultuur is die de doorslag gaf voor de school. Sommige Marrokanen hechten aan een gescheiden leefwereld, maar de andere groepen vaak niet. Wat de doorslag gaf was het hoge giebelgehalte en de gêne van leerlingen om dit soort dingen voor het eerst te bespreken met de ander erbij. De kinderen zijn trouwens wel allemaal voorgelicht over beide seksen, dus zal de discussie daarna vast wel op gang zijn gekomen...
|
|||
|
|||
|
Mijn klas is echt super op dit vlak.
Elke les waarbij ze maar kunnen grijpen ze aan. Donorbloed--> donorzaad--> donoreitjes Maar niets geen gelach of gedoe. Juf als je kinderen wilt en het lukt niet word je dan niet heel moe? Heel moe? Ja als je de hele tijd samen in bed moet liggen eh...... Dus leggen we de menstruatiecyclus uit. Juf als ik wakker word en ik moet plassen dan kan dat soms niet hoe kan dat? Dus leggen we de ochtenderectie uit Juf als je niet met iemand wil zoenen maar iemand anders wel met jou, hoe doe je dat? Dus hebben we het over grenzen stellen Hoe kan een baby nu bij een vrouw tussen haar benen door en doet een keizersnede minder pijn? Dus vertellen we daar over.... Geweldig is het.... ik kan er echt van genieten. En als de klas moeilijker is, hebben we een lespakket liggen. |